Beyin araştırması: Gençler neden sosyal medyaya yetişkinlerden çok daha güçlü tepki veriyor?

KaramelaYedi

New member
Gençler sosyal medyada onaylanma ve orada reddedilme konusunda özellikle hassastır. Araştırmacılar artık gerçek kullanıcılardan alınan Instagram verilerini kullanarak bu durumun onların davranışlarını ne kadar etkilediğini inceledi. “Beğenilerle” baş etmek için radikal bir öneride bulunuyorsunuz.


Ebeveynliğin algılanan gerçeklerinden biri, sosyal medyanın ergenlerin beyinlerine oldukça fazla zarar verebileceğidir. Özellikle gençler, ait olma ve onaylanma arayışı içinde görevlerini kullanıyor; Beğenme (beğeni) şeklindeki sürekli, ölçülebilir geri bildirimlerin ruh hallerini önemli ölçüde etkilemesi ve hatta muhtemelen acı çekmelerine neden olması makul görünüyor. Peki bu ebeveyn korkusu aynı zamanda doğru mu?

Araştırmacılar şimdi bu soruyu çeşitli yöntemlerin bir karışımını kullanarak araştırıyorlar. Amsterdam Üniversitesi'nden psikolog Ana da Silva Pinho liderliğindeki ekip, Instagram kullanıcılarından alınan gerçek davranış verilerinin bilgisayar modellemesini deneysel çalışmalar ve beyin bölgelerinin MRI görüntüleri ile birleştirdi.


Bunun nedeni: “Science Advance” dergisinin yazarları, ekran başında geçirilen süre gibi ortak kriterlerin, gençlerin çevrimiçi ortamda ne yaptığı ve deneyimlediği hakkında çok az bilgi sağladığını yazıyor. Gençler arasındaki yaygın psikolojik sorunlar göz önüne alındığında, onların “sosyal medyadaki geri bildirimlere nasıl tepki verdiklerinin ve bunun ruh halleri üzerinde ne gibi etkilerinin olduğunun” daha iyi anlaşılmasına ihtiyaç var.


Bunu öğrenmek için araştırmacılar, ilk çalışmada 7.718 genç ve 8.895 yetişkinden alınan, giriş sayısı, yayınlanma zamanı ve beğeni sayısı da dahil olmak üzere Instagram kullanıcı verilerini değerlendirdi. Kullanıcıların paylaşım davranışlarını beğenilere ne ölçüde dayandırdığını belirlemek için 1,7 milyondan fazla giriş bir makine öğrenme modeline beslendi.


İkinci bir çalışmada araştırmacılar 92 ergen ve 102 yetişkinle davranışsal bir deney gerçekleştirdiler. Test deneklerinin bir kopya platformunda önceden yazılmış birkaç girişi yayınlamak için 14 dakikaları vardı ve bunun için 40 yabancıdan anında geri bildirim aldılar. Ancak platform o kadar manipüle edildi ki, önce çok sayıda beğeni topladılar, sonra ise yalnızca birkaçını topladılar. Öncesi, arası ve sonrasında katılımcıların ruh halleri kaydedildi.


Araştırmanın temel sonucu: 13 ila 19 yaş arasındaki gençler aslında beğeni şeklindeki sosyal geri bildirimlere yetişkinlere göre daha güçlü tepki veriyor. Çok fazla etkileşim aldıklarında daha fazla paylaşım yapıyorlar ve başarı olmadığında daha çabuk geri çekiliyorlar. Tepkilerine bağlı olarak ruh halleri de 30 ila 39 yaş arasındaki kişilerde değişiklik gösterir.

Sosyal geri bildirimlere karşı daha fazla hassasiyet


Araştırmacılar bunun muhtemelen yaşlı insanların “daha istikrarlı bir öz imaja sahip olmaları ve bu tür sosyal medya ölçümlerine karşı daha dirençli olmaları” nedeniyle olduğundan şüpheleniyorlar. Gençler internette çok fazla zaman geçirdikleri için sonuç olarak küçük beğenilerin günlük refahları üzerinde büyük bir etkisi olabilir ve uzun vadeli zihinsel sağlıklarını etkileyebilir.

Bilim insanları, 96 genç yetişkinin MRI taramalarını kullanarak, sosyal geribildirime karşı artan hassasiyetin, duyguları hızlı bir şekilde işlemekten sorumlu olan amigdala gibi beynin belirli alanlarının hacmindeki değişikliklerle ilişkili olduğunu da buldu.

Araştırmada yer almayan Ulm Üniversitesi'nden moleküler psikolog Christian Montag, “Sosyal medya kullanımı ve beyin konusundaki görüntüleme çalışmalarının seyrek alanında yeni verilerin sunulması harika” diye övgüyle söz ediyor. Ancak “işlevsel aktivite”, yani beynin çalışan alanları değil, yalnızca statik görüntüler analiz edildi.


Tübingen Üniversitesi'nden bilişsel psikolog Markus Huff da MRI görüntülerinin abartılmasına karşı uyarıda bulunuyor: Bilim Medya Merkezi'ne (SMC) “Bu nöronal farklılıkların davranıştan nedensel olarak ne ölçüde sorumlu olduğu veya yalnızca bir korelasyonu temsil ettiği belirsizliğini koruyor” dedi. . “Bu tür bulgular her zaman karmaşık sosyal ve psikolojik faktörler bağlamında görülmelidir.”

Her iki uzman da çalışmanın güçlü bir yönünün altını çiziyor: Montag'ın ifadesiyle büyük ölçüde Instagram'ın “dijital ayak izlerine”, yani binlerce kullanıcının daha uzun bir zaman dilimi içindeki davranışlarına dair gerçekçi bir içgörü sunan verilere dayanıyor. Bu, verilerin 2014 ve 2015 yıllarına ait olmasına rağmen, analizi özellikle değerli kılmaktadır.

Ancak Huff, çalışmanın buradaki daha karmaşık bağlantıları basitleştirebileceğini veya gözden kaçırabileceğini belirtiyor: “Sosyal medya kullanımı, beğenilerden çok daha fazlasına bağlı.”


Ancak bu onların gücünü azaltmaz. Çalışmanın yazarları şu sonuca varıyor: “Beğenilerin mevcut hakimiyeti, karşılaştırma kültürünü ve tanınmaya dayalı davranışı teşvik ediyor.” Çıkış yolu olarak, Instagram'ın 2021'de tanıttığı bir özellik olan beğenileri gizlemeyi öneriyorlar.

Bilişsel psikolog Huff, bu saklamanın, gençlerin kendilerini herkes tarafından açıkça görülebilen geri bildirimler yoluyla tanımlama baskısını azaltabileceğini söylüyor. Ancak bu tek başına yeterli olmayacak gibi görünüyor: “Sosyal medya ödül mekanizmalarına dayandığı sürece gençler muhtemelen kendilerini karşılaştırmanın başka yollarını bulacak, örneğin takipçi sayısı yoluyla” diyor.

Ana da Silva Pinho'nun ekibinin başka bir önerisi daha var: Araştırmacılar gençlere duygularını düzenlemeyi öğretmeyi öneriyor. Sürekli geri bildirimlerle ve bazen algoritma kontrollü tanımanın tamamen keyfi iniş ve çıkışlarıyla daha iyi başa çıkmayı öğrenmeleri gerekiyor.


Markus Huff gibi araştırmacılar, platformların temelden yeniden tasarlanmasını öneriyor; örneğin “odak noktasının beğenilerden daha anlamlı etkileşime kaydırılması”. Ancak bu fikrin çok az başarılı olacağını tahmin etmek için sosyal medya uzmanı olmanıza gerek yok.

Çünkü birbirini değerlendirmeye yönelik sisteme içkin teşvik, yalnızca sosyal medyanın riskinde değil, aynı zamanda çekiciliğinde de yatıyor.

Celine Lauer WELT'in bilgi departmanında editördür. Bir sosyal antropolog olarak öncelikle şu konularda rapor veriyor: sosyal, psikolojik ve nörobilimsel konular.