Elle veya klavyeyle: Yazmak beyni böyle etkiliyor

KaramelaYedi

New member
JHer çocuk okulda kalem ve kağıtla yazmayı öğrenir. Yaşamın ilerleyen dönemlerinde klavye ve dokunmatik yüzeylerde yazmak daha önemli hale gelir. Tamamen niceliksel açıdan bakıldığında, dijital yazı birçok kişi için el yazısını çoktan geride bırakmış olabilir.

Her iki tekniğe de güvenle hakim olduğunuz sürece, bu yetişkinler için başlı başına kötü bir şey değildir. Sonuçta her iki yazı türünün de avantajları var. Bu, bilgisayarda yazılan metinlerin çok daha kolay düzenlenebileceği ve geliştirilebileceği anlamına gelir; bu, özellikle uzun makalelerde kaliteyi artırır. Birçok kişi klavyelerde de çok daha hızlıdır. Kaydetmek ve yönetmek de kolaydır. Öte yandan el yazısıyla yazılan metinler, örneğin bir ders veya toplantı sırasında insanlar not alırken avantajlı görünüyor.

Ocak ayında Norveçli sinir bilimcileri Audrey van der Meer ve Ruud van der Weel, elle yazmanın bu gibi durumlarda öğrenmeyi teşvik ettiğine dair kanıtlar sundular. 36 öğrenciye belirli kelimeleri ekranda gösterdiler. Daha sonra deneklerden kelimeleri ya el yazısıyla bir kalemle yazmaları ya da klavyede parmaklarıyla yazmaları istendi.

Elle yazmak öğrenmeye yardımcı olur


Trondheim'daki Norveç Bilim ve Teknoloji Üniversitesi'nden araştırma ikilisinin “Frontiers in Psychology” dergisinde yazdığına göre, deney sırasında katılımcıların beyinlerindeki elektriksel aktivite elektroensefalografi (EEG) kullanılarak ölçüldü. Araştırmacılar, kalem kullanırken hassas bir şekilde kontrol edilen el hareketlerinin belirli beyin bölgeleri arasında önemli ölçüde daha aktif bağlantılar ürettiğini buldu.


ayrıca oku







Van der Meer ve van der Weel, daha önceki çalışmalardan, gözlemlenen bağlantı modellerinin (uzmanların bağlantıdan söz ettiği) “bellek oluşumu ve bilgi işleme için hayati önem taşıdığını ve dolayısıyla öğrenme için faydalı olduğunu” biliyoruz.

Bir açıklamaya göre van der Meer, “Beyin aktivitesindeki farklılıkların, elle yazarken harflerin dikkatli bir şekilde oluşturulmasıyla ilişkili olduğunu ve bunun da duyular üzerinde daha fazla baskı oluşturduğunu gösterdik” dedi. Şu sonuca varıyor: “Öğrencilerin derslerde elle yazılmış notlar aldıklarında daha fazla öğrendiklerine ve daha iyi hatırladıklarına dair bazı kanıtlar var; buna karşılık, uzun bir metin veya makale yazarken klavyeli bir bilgisayar kullanmanın daha kullanışlı olabileceğine dair bazı kanıtlar var.”


ayrıca oku


Kadın hamburgeri ısırdı






Van der Meer ve van der Weel beyindeki kalıpları değiştirmeye odaklanırken, ABD'li bir araştırma ekibi on yıl önce el yazısıyla yazılan notların öğrenme açısından gerçekten faydalı olabileceğini gösterdi. Ancak bunun için başka nedenler öne sürüyorlar. Bilim adamları, her biri sadece biraz değiştirilmiş olan üç deneyde öğrencilere beş dakikalık videolar izlettiler. Notları ya dizüstü bilgisayara ya da elle almaları gerekiyor. Yaklaşık yarım saat sonra kısa filmle ilgili soruları yanıtlamaları gerekiyordu.

Özellikle el yazısıyla yazılmış notlara sahip öğrenciler, “Japonya ve İsveç'in toplumlarındaki eşitliğe yaklaşımları nasıl farklı?” gibi anlama sorularında önemli ölçüde daha iyi performans gösterdiler. Şu anda Pittsburgh'daki Carnegie Mellon Üniversitesi'nde çalışan Daniel Oppenheimer liderliğindeki grup, farklılığın nedenini bilgisayarda yazan deneklerin kelimesi kelimesine yazmaya daha yatkın olmasında görüyor. Bu, öğrenme süreçlerini engelleyecektir çünkü bilgi, yalnızca madde işaretlerinin yazılmasına göre daha az işlenir ve kişinin kendi sözleriyle ifade edilir.

Gruba göre, genel olarak daha az not almak yerine daha fazla not almak faydalıdır. “Ancak, notlar gelişigüzel veya dikkatsizce içerik kopyalanarak alınırsa (ki bu, el yazısıyla yazılan notlardan ziyade bir dizüstü bilgisayarda yapılması daha olasıdır), faydası azalır.”


ayrıca oku


GettyImages-764784439






Münster Üniversitesi'nde el yazısı ve klavye yazımı üzerine araştırma yapan dil eğitmeni Necle Bulut, temel olarak yazma sürecinin çok karmaşık bir süreç olduğunu açıklıyor. “Kısmen otomatikleştirilebilen ve otomatikleştirilemeyen süreçlerden oluşuyor.” Yazının kendisi, yazım ve kısmen de ifadeler otomatikleştirilebilir. Bu ne kadar iyi çalışırsa, çalışma belleğinin bir metni planlamak ve gözden geçirmek için o kadar fazla kapasitesi olur; bu hem el yazısı hem de klavye yazımı için geçerlidir.

Bulut, insanların genellikle yazmanın en verimli yolunu seçtiğini varsayıyor. “Eğer el yazısı daha iyi öğrenme sonuçları sağlıyorsa, insanlar da ona başvuracaktır.” Eğer yazma aracı birey için önemsizse, “o zaman hedefe giden farklı yollar vardır.”

Aramaların yerini sohbetler alıyor


Alman uzmanlara göre, elle yazmanın son birkaç on yılda yetişkinler arasında genel olarak daha az yaygın hale gelip gelmediği belli değil. Ancak genel olarak bakıldığında, birçok genç ve yetişkinin akıllı telefonlarındaki mesajlaşma uygulamalarına büyük miktarda kısa mesaj yazması nedeniyle daha fazla yazma söz konusu olabilir. Karlsruhe Eğitim Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Enstitüsü başkanı Nadine Anskeit, “Günümüzde büyük ölçüde telefon görüşmelerinin yerini sohbetler alıyor” diyor.

Teknik ilerleme sayesinde, elle veya klavyeyle elle yazmak çoğu durumda tamamen önlenebilmektedir. Artık her akıllı telefon ve her mesajlaşma uygulamasında notları ve mesajları kolayca kaydedebilmeniz için bir dikte seçeneği var. Yapay zekaya (AI) dayalı uygulamalar ve programlar da ses kayıtlarını oldukça güvenilir bir şekilde yazıya dönüştürür. Bu yazılım aynı zamanda hoparlörün değişmesi durumunu da dikkate alabilir. Başvurular bir adım daha ileri gider ve istenirse tartışılanları kısaca özetler. En azından teknik olarak bu, bir iş toplantısı, video görüşmesi veya üniversitedeki bir ders için kendi notlarınızı almanızı büyük ölçüde gereksiz hale getirir.

Uzman Anskeit, yapay zeka tarafından oluşturulan bu tür özetlerin, bir sohbeti veya dersi tamamen dinlemeye konsantre olmak istiyorsanız yardımcı olabileceğini söylüyor. Ancak bu tür teklifleri eleştirel bir şekilde incelemek önemlidir. Yapay zeka araçları zihninizin dağılmasına neden olabilir. Kendi notlarınızı alırsanız sizi dinlemeye zorlar. Temel olarak: “Öğrenmenin kendisinin yerini yapay zeka alamaz.”


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları da bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.



Veri koruma söz konusu olduğunda risklerin de farkında olmalısınız. Anskeit, sesin metne dönüştürülmesi için verilerin genellikle sağlayıcı tarafından saklanması ve değerlendirilmesi gerektiğini açıklıyor. Ayrıca ses kayıtları için kaydedilenlerin rızası gerekmektedir. Uzman, “İnsanlar bu tür programları kullanıyorsa, bunu eleştirel düşünerek yapmalılar” diyor.

Anskeit, dijital olasılıkların çokluğu nedeniyle el notlarının bir noktada artık bir rol oynamayacağına inanmıyor: “O kadar çabuk yok olmayacaklar.”