Özel jetle uçmak: Jet sosyeteciler iklime nasıl zarar veriyor?

KaramelaYedi

New member
İmkanı olanlar büyük organizasyonlara özel jetlerle gidiyor. Araştırmacılar artık özel uçuşlardan kaynaklanan CO2 emisyonlarının kısa sürede önemli ölçüde arttığını gösteriyor. Özel jetlerin ana hedeflerinden biri iklim konferansıydı.


Birkaç yıl içinde CO2Yakın zamanda yapılan bir araştırmaya göre özel uçuşlardan kaynaklanan emisyonlar neredeyse yarı yarıya arttı. “Communications Earth & Environment” uzman dergisine göre, 2019 ile 2023 arasında doğrudan emisyonlar yüzde 46 artarak 10,7 milyon tondan 15,6 milyon tona (megaton) yükseldi. Anlaşıldığı üzere, makineler genellikle araba veya trenle kolayca kat edilebilecek çok kısa mesafeler için kullanılıyor.

İsveç'in Kalmar kentindeki Linnaeus Üniversitesi'nden Stefan Gössling ve Münih ve Kopenhag'daki iki meslektaşı, binlerce özel uçaktaki sözde transponderlerden gelen verileri analiz etti. Bunlar, çarpışmaları önlemeye yardımcı olması amaçlanan, uçakta bulunan küçük vericilerdir.


Transponderlerden yayılan veriler özel olarak işletilen alıcılar tarafından da okunabilir. Üç bilim insanının değerlendirme için kullandığı “ADS-B Exchange” gibi platformlar bu tür uçuş bilgilerini topluyor ve kamuya açık hale getiriyor.

18 milyon uçuş değerlendirildi


Analiz, 2019 ile 2023 yılları arasında yaklaşık 26.000 özel uçakla 18 milyonun üzerinde uçuş kaydetti. Bu veriler, öncelikle bireyleri taşımak için kullanılan 72 uçak tipinin ortalama yakıt tüketimiyle bağlantılıydı. Ancak sonuçları değerlendirirken CO'nun dikkate alınması gerekir.2-Emisyonlar, uçuştan kaynaklanan iklim etkisinin yalnızca üçte birini oluşturuyor; bunun yanı sıra, duman izleri, nitrojen oksit ve su buharı emisyonları gibi diğer faktörler de var.


Yine de Karlsruhe'deki Fraunhofer Sistem ve İnovasyon Araştırma Enstitüsü'nden Jonathan Köhler, çalışmayı “çok mantıklı ve iyi yürütülen bir analiz” olarak nitelendirdi. Köhler, Alman “Bilim Medya Merkezi”nin (SMC) editör ekibine şunları açıkladı: “Özel uçuşların, tüm ticari uçuşlardaki sera gazlarının yaklaşık yüzde 1,8'ini oluşturması, konunun önemini gösteriyor.

Diğer sektörler emisyonlarını azaltacaktır ancak havacılık faaliyetleri 2020'deki düşüşten bu yana artıyor ve özel uçuşlar bile ortalamanın üzerinde bir oranda arttı. Bu nedenle Köhler, havacılığın ve özel havacılığın “iklime giderek daha fazla zarar veren bir faktör” olduğunu düşünüyor.


“Araştırma, süper zenginlerin büyük miktarda CO2 yaydığını doğruluyor2Öko-Institut Berlin'den Nora Wissner, analize dahil olmayan SMC'ye “ayak izi” dedi. Kişi başına düşen emisyonların dünya çapında adil olmayan dağılımı, özel jet sahiplerinin sosyo-ekonomik dağılımında da açıkça görülüyor: ağırlıklı olarak bankacılık, finans veya emlak sektöründe çalışan, 55 yaş üstü yaşlı erkekler. Pek çok süper zengin insan artık “dünyanın etrafında jetle dolaşmayı normalleştiren” rol modelleri veya etkileyiciler haline geldi.

Araştırma, özel jet uçuşlarının önemli bir kısmının eğlence ve tatil gezileri için kullanıldığını gösteriyor; bu nedenle Wissner şunu tavsiye ediyor: “Artan eşitsizlik ve artan iklim krizi karşısında, bu nedenle özel hava trafiğini daha yakından düzenlemeliyiz.”

Dünya Kupası, Super Bowl ve Film Festivali


Araştırmaya göre, Kasım ve Aralık 2023'te Dubai'de düzenlenen COP28 dünya iklim konferansı da dahil olmak üzere önemli spor, kültürel ve siyasi etkinliklerde özel uçakların sayısı özellikle yüksekti.

Raporun yazarları Stefan Gössling, Andreas Humpe ve Jorge Cardoso Leitão, “Özel havacılık, hava taşımacılığının en enerji yoğun şeklidir, ancak küresel kapsamı, dağıtımı ve enerji yoğunluğu hala yeterince araştırılmamıştır”.


Üç araştırmacı bazı olayları ayrıntılı olarak inceledi ve örtüşmeler buldu: Güney Fransa'daki Cannes Film Festivali ile bağlantılı olarak tescil edilen 766 özel uçaktan 172'si Davos'taki Dünya Ekonomik Forumu'nda da bulundu. 2022 Erkekler Dünya Kupası için Katar'a uçan 409 özel uçaktan 66'sı aynı zamanda ABD'deki 2023 Super Bowl'a ve 96'sı Dubai'deki BM iklim konferansı COP28'e seçkin yolcuları taşıdı.


Şimdiye kadar, dikkate alınan özel uçakların çoğu (18.000'den fazlası) ABD'de kayıtlıydı. Bu, kaydedilen toplam makinelerin üçte ikisinden fazlasına (yüzde 69) karşılık geliyor. Mutlak rakamlara göre Almanya, 630 özel uçakla Brezilya (927) ve Kanada'nın (770) ardından dördüncü sırada yer alıyor. Kişi başına hesaplandığında, Malta en büyük özel uçak filosuna ev sahipliği yapmaktadır (247, yani 100.000 kişi başına 46,5).

Uçuşların neredeyse yarısı (yüzde 47,4) maksimum 500 kilometre mesafeyi kat etti. Gössling ve meslektaşları, “50 kilometreden kısa çok kısa uçuşların yüzde 4,7'lik payının da gösterdiği gibi, çoğu durumda özel havacılık, zaman veya kolaylık nedeniyle arabanın yerini alıyor gibi görünüyor” dedi. Toplam özel uçak sayısı 2019'dan bu yana yıllık yüzde 6,45, kat edilen kilometre sayısı ise yıllık yüzde 11,31 arttı.


Verilen bilgilere göre dünya nüfusunun yalnızca yüzde 0,003'ü özel uçak kullanıyor. CO'ları2emisyonlar ticari havacılık emisyonlarının yaklaşık yüzde 1,8'ini oluşturmaktadır. Gössling ve meslektaşlarının vardığı sonuç şu: “Sektörün artan iklim etkisini hesaba katacak düzenlemelere ihtiyaç var.”

Süper zenginlere sunulan ayrıcalıklar


Özel uçakların maliyetleri birçok durumda vergiden düşülebilir. Ancak klasik tatil dönemlerinde, hafta sonlarında ve tanınmış tatil bölgelerine yapılan uçuşlara ilişkin veriler, birçok uçuşun daha çok eğlence amaçlı olduğunu gösterdi.

Wissner, özel jetlerin genellikle Avrupa emisyon ticareti kapsamına girmediğini, çünkü bunun, özel jetlerin sıklıkla başaramadığı yıllık emisyonların minimum boyutunu ve minimum çıktısını tanımladığını açıkladı. “Ayrıca çoğu ülkede enerji vergisi veya KDV ödemek zorunda olmadıkları için etkin bir şekilde sübvansiyon da alıyorlar.”


Mevcut çalışma küresel hava trafiğine odaklandığından “Bilim Medya Merkezi”, yazarların Almanca konuşulan bölgeye ilişkin topladığı verileri değerlendirdi. Uçuşlardan kaynaklanan emisyonlar, mümkün olduğu ölçüde, uçuşun gerçekleştiği topraklara tahsis edildi.

Buna göre 2023 yılında Almanya'dan kalkan uçuşlarda yaklaşık 0,22 megaton, Avusturya'da 0,05 megaton, İsviçre'de ise 0,17 megaton civarında CO2 salınımı gerçekleşti.2-emisyonlar. Karşılaştırma için: Eurocontrol tarafından kaydedilen ve 2023'te Almanya'dan kalkan tüm hava trafiği 26,76 megaton CO üretti.2. Bu nedenle özel uçuşlar havacılık emisyonlarının yalnızca küçük bir kısmını oluşturur.

Ancak hem çalışma hem de Eurocontrol'ün verileri yalnızca CO'ya atıfta bulunuyor2-Hava trafiği emisyonları. Bunların, uçmanın iklim üzerindeki etkisinin yalnızca üçte birine, ayrıca örneğin kontrillerin ve sirüs bulutlarının oluşumunun yanı sıra nitrojen oksit ve su buharı emisyonlarının etkisine de yol açtığı tahmin ediliyor.


OMEGA havacılık ve çevre araştırma konsorsiyumu bünyesinde ekonomik analiz araştırma konusu başkanı olan Fraunhofer araştırmacısı Jonathan Köhler, “Çalışma, özel uçuşların büyük çoğunluğunun ABD ve Avrupa'da gerçekleştiğini gösteriyor” diye açıklıyor. Özellikle Çin ve Hindistan zenginleşirse küresel özel uçuş sayısının önemli ölçüde artması beklenebilir.

Uçuşların neredeyse yarısı 500 kilometreden kısa olduğundan Köhler, örneğin piller veya yakıt hücreleri gibi düşük sera gazı emisyonlarına sahip sürüşler için büyük bir potansiyel görüyor.

Yenilenebilir enerjilerden elde edilen biyoyakıtlar veya e-yakıtlar da gelecekte rol oynayabilir. Ve Köhler şu şüpheyi taşıyor: “Özel havacılığın yanı sıra uzay yolculuğu da bu alanda zengin özel kişiler için bir sonraki önemli konu haline gelebilir.”


dpa/sk