KaramelaYedi
New member
Bilim Zemin
ABD'nin Doğu Kıyısı'nın büyük bir kısmı “yavaş ama emin adımlarla” batıyor.
16:28 itibariyle| Okuma süresi: 3 dakika
New York şehrinin silueti. Şehir yılda iki milimetre batıyor
Kaynak: dpa
Araştırmacılar, Amerika'nın Doğu Kıyısı'ndaki tüm arazi alanlarının bazen önemli oranlarda batmakta olduğunu söylüyor. Bu durum yollar, havalimanları ve New York gibi şehirler için tehlike oluşturuyor. Sorun Almanya'da da araştırılıyor.
JHer geçen yıl deniz seviyeleri yükseliyor ve dünya genelinde kıyı bölgeleri ve bu bölgelerde yaşayanlar için su baskını riski artıyor. Şimdi yapılan bir çalışma, ABD'nin Doğu Kıyısı boyunca uzanan geniş arazi alanlarının aynı anda, bazı durumlarda önemli ölçüde batmakta olduğunu gösteriyor. New York, Baltimore ve Norfolk gibi yoğun nüfuslu şehirler de etkilendi.
Burada yer hareketi sadece su baskını riskini arttırmakla kalmıyor, aynı zamanda bazen harap olan altyapıyı da (binalar, boru hatları, yollar, demiryolu hatları ve hatta büyük havalimanlarındaki pistler) tehdit ediyor.
Blacksburg'daki Virginia Tech Üniversitesi'nden baş yazar Leonard Ohenhen, “Sorun sadece toprağın batması değil” diye açıklıyor. “Sorun, batan toprakların sıcak noktalarının doğrudan nüfus ve altyapı merkezleriyle örtüşmesi.” “PNAS Nexus” dergisindeki yerbilimci ve meslektaşları, örnek olarak New York'un büyük havalimanları JFK ve LaGuardia'yı gösteriyor; çökme iki milimetreden fazladır.
ayrıca oku
Ekip, ABD'nin doğu kıyısının tamamı için, 2007'den 2020'ye kadar olan dönemde uydulardan alınan radar ölçümlerini kullanarak 100 kilometre genişliğindeki bir şerit boyunca yer hareketlerini değerlendirdi. Sonuçlar: Alanın büyük bir kısmı yılda iki milimetreden fazla, 3.700 kilometre kareye kadar olan kısmı beş milimetreden fazla, hatta bazı yerlerde on milimetreden fazla batıyor.
New York, Baltimore ve Norfolk'ta bu oran ağırlıklı olarak yılda bir ila iki milimetredir. Ana nedenler alt toprağın sıkışması, yeraltı suyunun çıkarılması ve madenciliktir.
Montauk'taki deniz feneri, New York Eyaleti Long Island
Kaynak: resim ittifakı / Zoonar
Grup, çöküntüyle birlikte yükselen deniz seviyelerinin (şu anda yılda yaklaşık dört milimetre) birkaç on yıl içinde bazı bölgelerdeki sel riskini üç katına çıkarabileceğini yazıyor. Yükselen deniz seviyeleri olmasa bile, bazı kıyı bölgelerinde devam eden zemin çökmesi, geri dönüşü olmayan su baskınlarına ve daha düzenli su baskınlarına yol açabilir.
Ancak çökme oranının altyapıya verilen zararda mutlaka belirleyici bir faktör olmadığı söyleniyor. Örneğin komşu alanların farklı hızlarda batması sorunludur, bu da dengesizliklere yol açar. Bunu daha da zorlaştıran şey, Baltimore yakınındaki Chesapeake Körfezi gibi Doğu Yakası'nın bazı bölgelerinde yüzeyin yükselmesidir. Bu, yaklaşık 10.000 yıl önce buzulların ortadan kaybolmasının geç bir sonucu olarak değerlendiriliyor.
Almanya'daki durum
Hannover'deki Federal Yer Bilimleri ve Doğal Kaynaklar Enstitüsü'nden (BGR) Thomas Lege'nin açıkladığı gibi, Almanya'nın kıyı bölgelerindeki bazı alanlar da önemli ölçüde batıyor. Elbe ve Weser'in haliçlerindeki bataklık alanlar, yani alüvyonlu, çoğunlukla çok nemli ve pekişmemiş tortu birikintilerinin bulunduğu alanlar özellikle etkilenmektedir. Tehlike analizleri ve uzaktan algılamadan sorumlu BGR departmanının başkanı, Ems'in ağzının yaklaşık batısındaki gaz alanları üzerinde yılda on milimetre veya daha fazla miktarda daha büyük çöküntülerin olduğunu söylüyor.
ayrıca oku
Lege, çöküntüyle birlikte sel riskinin arttığını söylüyor, özellikle de birkaç on yılı kapsayan daha uzun dönemleri düşünürseniz. Uzman, “Ancak setler inşa edilirken deniz seviyesinin yükselmesi ile toprağın çökmesi arasındaki bağlantı dikkate alınır” diye vurguluyor.
Ve bataklık arazi üzerinde yollar veya endüstriyel alanlar inşa ederken planlama genellikle önceden yapılır: oradaki alanlar bazen inşaat başlamadan yıllar önce metrelerce kumla kaplanır – “asfaltsız zemini ön gerilime tabi tutmak, onu bir taş gibi sıkıştırmak için” yeraltı süngeri ve böylece gelecekteki çöküntüleri tahmin edin”.
ABD'nin Doğu Kıyısı'nın büyük bir kısmı “yavaş ama emin adımlarla” batıyor.
16:28 itibariyle| Okuma süresi: 3 dakika
New York şehrinin silueti. Şehir yılda iki milimetre batıyor
Kaynak: dpa
Araştırmacılar, Amerika'nın Doğu Kıyısı'ndaki tüm arazi alanlarının bazen önemli oranlarda batmakta olduğunu söylüyor. Bu durum yollar, havalimanları ve New York gibi şehirler için tehlike oluşturuyor. Sorun Almanya'da da araştırılıyor.
JHer geçen yıl deniz seviyeleri yükseliyor ve dünya genelinde kıyı bölgeleri ve bu bölgelerde yaşayanlar için su baskını riski artıyor. Şimdi yapılan bir çalışma, ABD'nin Doğu Kıyısı boyunca uzanan geniş arazi alanlarının aynı anda, bazı durumlarda önemli ölçüde batmakta olduğunu gösteriyor. New York, Baltimore ve Norfolk gibi yoğun nüfuslu şehirler de etkilendi.
Burada yer hareketi sadece su baskını riskini arttırmakla kalmıyor, aynı zamanda bazen harap olan altyapıyı da (binalar, boru hatları, yollar, demiryolu hatları ve hatta büyük havalimanlarındaki pistler) tehdit ediyor.
Blacksburg'daki Virginia Tech Üniversitesi'nden baş yazar Leonard Ohenhen, “Sorun sadece toprağın batması değil” diye açıklıyor. “Sorun, batan toprakların sıcak noktalarının doğrudan nüfus ve altyapı merkezleriyle örtüşmesi.” “PNAS Nexus” dergisindeki yerbilimci ve meslektaşları, örnek olarak New York'un büyük havalimanları JFK ve LaGuardia'yı gösteriyor; çökme iki milimetreden fazladır.
ayrıca oku
Ekip, ABD'nin doğu kıyısının tamamı için, 2007'den 2020'ye kadar olan dönemde uydulardan alınan radar ölçümlerini kullanarak 100 kilometre genişliğindeki bir şerit boyunca yer hareketlerini değerlendirdi. Sonuçlar: Alanın büyük bir kısmı yılda iki milimetreden fazla, 3.700 kilometre kareye kadar olan kısmı beş milimetreden fazla, hatta bazı yerlerde on milimetreden fazla batıyor.
New York, Baltimore ve Norfolk'ta bu oran ağırlıklı olarak yılda bir ila iki milimetredir. Ana nedenler alt toprağın sıkışması, yeraltı suyunun çıkarılması ve madenciliktir.
Montauk'taki deniz feneri, New York Eyaleti Long Island
Kaynak: resim ittifakı / Zoonar
Grup, çöküntüyle birlikte yükselen deniz seviyelerinin (şu anda yılda yaklaşık dört milimetre) birkaç on yıl içinde bazı bölgelerdeki sel riskini üç katına çıkarabileceğini yazıyor. Yükselen deniz seviyeleri olmasa bile, bazı kıyı bölgelerinde devam eden zemin çökmesi, geri dönüşü olmayan su baskınlarına ve daha düzenli su baskınlarına yol açabilir.
Ancak çökme oranının altyapıya verilen zararda mutlaka belirleyici bir faktör olmadığı söyleniyor. Örneğin komşu alanların farklı hızlarda batması sorunludur, bu da dengesizliklere yol açar. Bunu daha da zorlaştıran şey, Baltimore yakınındaki Chesapeake Körfezi gibi Doğu Yakası'nın bazı bölgelerinde yüzeyin yükselmesidir. Bu, yaklaşık 10.000 yıl önce buzulların ortadan kaybolmasının geç bir sonucu olarak değerlendiriliyor.
Almanya'daki durum
Hannover'deki Federal Yer Bilimleri ve Doğal Kaynaklar Enstitüsü'nden (BGR) Thomas Lege'nin açıkladığı gibi, Almanya'nın kıyı bölgelerindeki bazı alanlar da önemli ölçüde batıyor. Elbe ve Weser'in haliçlerindeki bataklık alanlar, yani alüvyonlu, çoğunlukla çok nemli ve pekişmemiş tortu birikintilerinin bulunduğu alanlar özellikle etkilenmektedir. Tehlike analizleri ve uzaktan algılamadan sorumlu BGR departmanının başkanı, Ems'in ağzının yaklaşık batısındaki gaz alanları üzerinde yılda on milimetre veya daha fazla miktarda daha büyük çöküntülerin olduğunu söylüyor.
ayrıca oku
Lege, çöküntüyle birlikte sel riskinin arttığını söylüyor, özellikle de birkaç on yılı kapsayan daha uzun dönemleri düşünürseniz. Uzman, “Ancak setler inşa edilirken deniz seviyesinin yükselmesi ile toprağın çökmesi arasındaki bağlantı dikkate alınır” diye vurguluyor.
Ve bataklık arazi üzerinde yollar veya endüstriyel alanlar inşa ederken planlama genellikle önceden yapılır: oradaki alanlar bazen inşaat başlamadan yıllar önce metrelerce kumla kaplanır – “asfaltsız zemini ön gerilime tabi tutmak, onu bir taş gibi sıkıştırmak için” yeraltı süngeri ve böylece gelecekteki çöküntüleri tahmin edin”.