U-Boot Titan: “Ölüm sancılarının farklı evreleri var”

KaramelaYedi

New member
Bilim boğularak ölüm

“Acının farklı aşamaları var”



Durum: 12:54| Okuma süresi: 3 dakika


Mürettebatın oksijeni yavaş yavaş tükeniyor




“Titanic” denizaltısının Atlantik’te kaybolmasının üzerinden üç günden fazla bir süre geçtikten sonra, beş yolcunun hayatta kalması için umutlar soluyor. Uzmanlara göre, “Titan” a derinlemesine oksijen sağlamanın bir yolu yok.



WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesi için geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.


“Titan” hala kayıp. Tekne hala sağlamsa, saat 13:00’ten kısa bir süre sonra gemideki adamların oksijeni bitecek. Doktorlar onları neyin tehdit ettiğini ve umut için neden çok az neden olduğunu açıklıyor.





NAtlantik’teki Titan denizaltısına ne olduğu da tamamen belirsiz. Ancak hala bozulmamışsa, mevcut oksijen kaynağı gemide hayatta kalmanın sınırlarını belirliyor. Akciğer uzmanı Rainer Schädlich, “Daha güzel ölümler var” diyor. “Oksijen yavaşça tüketildiği ve solunum yoluyla ek CO₂ üretildiği için işlem uzun sürüyor.”

Hava tipik olarak hacimce yaklaşık yüzde 21 oksijen (O₂) içerir. Karbondioksit oranı artarsa, O₂ oranı azalır. Straelen’de dahiliye, akciğer ve bronşiyal tıp, alerji ve çevre tıbbı uzmanı olan Schädlich, “Oksijen içeriği hacimce yüzde 15’in altına düşerse, fiziksel ve zihinsel performans giderek azalır” diyor.

Dalış ve denizaltıların gazı toplamak için karbondioksit filtreleri olmasına rağmen, Hamburg-Eppendorf Üniversite Hastanesi Yoğun Bakım Kliniği Direktörü Profesör Stefan Kluge açıklıyor. Ancak: “Karbondioksit filtresinin kapasitesi tükenirse, karbondioksit artar.”


“Titan” ile ilgili drama hakkında her şey




Artan oksijen eksikliği ile baş ağrısı, mide bulantısı, kusma, yorgunluk, aynı zamanda nefes darlığı, kafa karışıklığı, baş dönmesi ve ilgisizliğe varan uyuşukluk ortaya çıkar. “Oksijen eksikliğinin belirtileri, özellikle nefes darlığı çok rahatsız edici olabilir. Bu açıdan hafif bir ölümden bahsetmem.”

Gemide beş kişi var: İngiliz maceracı Hamish Harding, işletme şirketinin başkanı Stockton Rush, Fransız kaşif Paul-Henri Nargeolet, İngiliz-Pakistanlı iş danışmanı Shahzada Dawood ve 19 yaşındaki oğlu Suleman. Rush kaptan olarak görev yaptı.





Yolcular (soldan sağa): Harding, Rush, Nargeolet ve baba ve oğul Dawood

Kaynak: AFP/HANDOUT


Kaybolmasından önceki




Kaybolmasından önceki “Titan”

Kaynak: REUTERS aracılığıyla


Hamburg yoğun bakım doktoru, oksijenin ne kadar çabuk tüketildiğinin büyük ölçüde uçaktaki insanların nefes almasına ve faaliyetlerine bağlı olduğunu söylüyor. Mümkün olduğu kadar az uyursanız veya az uyursanız, tüketim yoğun aktivite veya paniğe göre çok daha düşüktür.

Dalgıçla birlikte, dondurucu soğukta derinlerde olabileceği gerçeği de var. “Titan”ın içi de soğuksa, gemideki insanların kas titremeleri nedeniyle oksijen tüketimi artmış olabilir.

Kluge’ye göre oksijen eksikliğinden en çabuk zarar gören organ beyindir. Bir kurtarma bilinçsiz bir durumda gerçekleşse bile, geri dönüşü olmayan hasar riski vardır. “Oksijenin zamanında verilmesi, bireysel vakalarda ciddi hasarı önleyebilir.”

çok az zaman kaldı


Oksijen, Schädlich’in açıkladığı gibi, hücresel solunum adı verilen hücrelerdeki enerji üretimi için hayati önem taşır. “Yeterli oksijen kaynağı olmadan hücreler zarar görür.”

Tarihsel bir perspektiften bakıldığında, Schädlich “Titan”daki beş yolcu için pek umutlu görünmüyor: “Batık denizaltıların tarihinde, hayatta kalanlardan daha fazla insan öldü” dedi. Ölüm sancılarının farklı evreleri var: “Başlangıçta hala telaşlı bir şekilde mekanik sorunları çözmeye çalışıyorlar. Bunu gergin bir sessizlik ve derin derin düşünmeden oluşan daha sakin bir aşama izler.” Ardından ilk belirtiler, daha sonra bilinç kaybı ve ölüm ortaya çıkar.

Amerikan haber kanalı NBC’ye göre geminin 96 saate kadar oksijen kaynağı bulunuyor. ABD Sahil Güvenliği Çarşamba günü yaptığı açıklamada, “Titan”daki oksijen kaynağının Perşembe günü saat 13:00’ten kısa bir süre sonra sona ermesinin beklendiğini duyurdu.


WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesi için geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.



“Aha! On dakikalık günlük bilgi” WELT’in bilgi podcast’idir. Her salı, çarşamba ve perşembe bilim alanından günlük soruları yanıtlıyoruz. Podcast’e Spotify, Apple Podcasts, Deezer, Amazon Music ve diğerleri üzerinden veya doğrudan RSS beslemesi aracılığıyla abone olun.