Verme psikolojisi: Kadınlar ve yaşlılar neden daha fazla verir?

KaramelaYedi

New member
Bilim verme psikolojisi

Kim ne kadar ve neden bağış yapıyor?



11:24 itibariyle| Okuma süresi: 4 dakika




Sahilde yetişkin kızıyla birlikte sevecen kıdemli kadın




Almanlar yaklaşık 1,86 milyar avro bağışlıyor

Kaynak: Getty Images/Oliver Rossi


WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.


İnsanlar neden bağış yapar? Ve ne kadar? Hediyelere güvenen birçok kuruluş kendilerine bu soruyu sormuştur. Artık kadınların, eğitim düzeyi yüksek olanların ve yaşlıların daha cömert olduğu ortaya çıktı. Ama sadece başkalarını mutlu etmek için değil.





VAlman Bağış Konseyi’nin az önce bildirdiğine göre, Ocak’tan Mayıs’a kadar Almanlar yaklaşık 1,86 milyar avro bağışladı – bu, Ukrayna savaşının başlamasından önceki önceki yılın aynı dönemindeki kadar. Ama neden bazı insanlar bağışta bulunurken bazıları bağışlamıyor? Resimlerin bağış yapma isteği üzerinde nasıl bir etkisi var ve bağışları ne mutlu ediyor? Bilimsel çalışmalar cevapları sağlar.

Enflasyona ve enerji krizine rağmen 2022, bağışlar için rekor bir yıl oldu: Alman Bağış Konseyi’ne göre, yaklaşık 18,7 milyon kişi, hayır kurumlarına veya kiliselere toplamda yaklaşık 5,7 milyar avro bağışta bulundu. Mart ayında – Ukrayna’da savaşın başladığı ay – ve Aralık ayında çok şey verildi. Almanya ve dünyadaki diğer ülkelerdeki bağışlar geleneksel olarak Noel’de zirve yaptığından, ikincisi hiç de şaşırtıcı değil. Sizi başkalarıyla paylaşmaya motive eden tam da bu zamandır.


Açıklanan psikolojik fenomenler




İnsanları cömert olmaya neyin motive ettiği konusunda birçok araştırma yapılmıştır. Örneğin 2007’de küçük bir İsrail gazetesi bunun genetik olarak belirlenebileceğini öne sürdü. Üç yıl sonra Bonn Üniversitesi’nden psikolog Martin Reuter liderliğindeki bir grubun çalışması da kalıtsal faktörler ile özgecilik arasında bir bağlantı olduğunu ortaya çıkardı.

Nesil 60 plus en çok bağış yapan


Ek olarak, Nature Aging’de yayınlanan 67 ülkede 2021’de verme kalıpları üzerine yapılan bir araştırmayla da doğrulandığı üzere, belirli grupların, özellikle yaşlıların diğerlerinden daha fazla verdiği görülüyor. GfK bağış raporu 2022’ye göre, bağışlarda 60 yaş üstü kuşağın payı, toplam bağışların yaklaşık üçte ikisi ile yine Almanya’daki en büyük pay oldu.

İsviçre’de yapılan bir araştırmaya göre cinsiyetin de etkisi var. Bilim adamlarının 2017’de Nature Human Behavior dergisinde bildirdiği gibi, cömert davranış kadınlarda güçlü bir sinirsel ödül tepkisini tetiklerken, erkeklerde daha bencil davranışları tetikledi. Araştırmacılar bu farklılığın doğuştan mı yoksa kültürel mi olduğunu söyleyemezler.


genler ve sağlık


mide mi kafa mı  Bazı insanlar karar verirken içgüdülerine daha çok güvenirler.






Tek yumurta ikizleri, sahip oldukları farklı deneyimlere rağmen hayatları boyunca inanılmaz derecede benzer kalırlar.






YBMD'de keskin görmeyi sağlayan hücreler ölür: Önce görüş alanı bozulur, ardından yaygın bir nokta, bazen körlük olur.






Halkın gözünden uzakta, araştırmacılar kardiyovasküler hastalıkları tedavi etmenin yeni yollarını buldular





kardiyovasküler hastalıklar








Fark, DIW Berlin tarafından Alman Sosyal Sorunlar Merkezi Enstitüsü ile 2019 yılında Almanya’daki bağış davranışı ve hacmi üzerine yapılan bir çalışmada da gösterildi. Buna göre, kadınlar erkeklerden daha az miktarlarda ancak daha sık bağışta bulundu. Aynı şekilde, yüksek öğrenim görmüş, hayattan daha fazla tatmin olmuş, güçlü bir gönüllü bağlılığı olan ve dindar insanlar daha sık bağışta bulunmuştur. Ve: Harcanabilir gelire göre, düşük gelirli haneler yüksek gelirli hanelerden önemli ölçüde daha fazla bağışta bulundu.

Psikoloji profesörü Paul Slovic, aslında bir kişinin cömert olup olmadığını çok farklı unsurların belirlediğini vurguluyor: “Bunlar, diğer şeylerin yanı sıra, yetiştirilme tarzı, acil durumlarla ilgili deneyimler, siyasi ideoloji ve dindir.” Kendilerinin sıcak bir mutluluk duygusu yaşamalarına yardımcı olur, Oregon Üniversitesi’nde vermenin psikolojisini araştıran Slovic, dedi.

Beyinde ölçülebilen mutluluk


Lübeck Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, deneklerin beyinlerinde bu mutluluk hissini bile gösterdiler: Cömertçe davrandıklarında, cömert temsilciler toplum yanlısı, özgecil davranışla ilişkili bir alanda güçlü beyin aktivitesi gösterdiler ve aynı zamanda daha büyük duygular bildirdiler. daha az cömert bir kontrol grubuna göre mutluluk.

Paul Slovic, deneyimler, insanların bağış yapma isteğinin özellikle afetler görsel olarak aktarıldığında, savaş kurbanlarının fotoğrafları veya bir sel felaketinin etkilerinin görüntüleri aracılığıyla arttığını gösteriyor, diye açıklıyor Paul Slovic. Bu aslında irrasyonel bir davranış, çünkü bu örnek olmasa bile pek çok sefaletin olduğu açık. “Bu bilgiye rağmen, ihtiyacı olanlarla duygusal bir bağa ihtiyacımız var. İstatistikler bunu yapmaz. Resimler yapar,” diye açıklıyor Slovic. Ancak: “Zaman zaman gördüğümüz gibi, insanların çektiği acılara ilişkin fotoğraflar ve haber görüntüleri, sürekli bir insani tepkiden çok kısa vadeli bir duygusal tepki ortaya çıkarma eğilimindedir.”

Bir başka bulgu: Yapılan analizlere göre insan, bazen sanıldığının aksine, özellikle felaket zamanlarında her zaman en bencil canlılar değil. “Scientific Reports” dergisinde sunulan bir ABD araştırması, 2020’de insanların cömertliğinin tam olarak korona vakalarının sayısının arttığı bölgelerde arttığını gösterdi. Tehdit, daha fazla merhamete ve daha güçlü hissetme arzusuna yol açmış olabilir. Her halükarda, araştırmacılar sonuç konusunda olumluydu: “Pandeminin belirsizliği, korkusu ve trajedisinin ortasında, bir umut ışığı buluyoruz: insanlar, Covid 19 tehdidi karşısında mali açıdan başkalarına karşı daha cömert hale geldi.”


WELT podcast’lerimizi buradan dinleyebilirsiniz.

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.



“Aha! On dakikalık günlük bilgi” WELT’in bilgi podcast’idir. Her salı, çarşamba ve perşembe bilim alanından günlük soruları yanıtlıyoruz. Podcast’e Spotify, Apple Podcasts, Deezer, Amazon Music ve diğerleri üzerinden veya doğrudan RSS beslemesi aracılığıyla abone olun.