Yapay zeka: ChatGPT ve Co. okullarda bu şekilde yardımcı olabilir

KaramelaYedi

New member
Bilim Eğitim uzmanları

Yapay zeka araçları okullarda sistematik olarak test edilmeli



Şu an: 17:16| Okuma süresi: 4 dakika




Sınıfta ChatGPT and Co. söz konusu olduğunda, birçok ebeveyn başlangıçta riskleri görüyor; örneğin konu veri koruma olduğunda.




Sınıfta ChatGPT and Co. söz konusu olduğunda, birçok ebeveyn fırsatlardan çok riskleri görüyor

Kaynak: resim ittifakı/dpa


WELT podcast'lerimizi buradan dinleyebilirsiniz

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.


Öğrencilerin öğretmenlere kıyasla ChatGPT gibi sohbet robotlarını kullanma olasılıkları daha yüksektir. Eğitim uzmanları programların öğretim açısından faydalı olabileceğine inanıyor. Ancak yapay zekanın çalışması için gerekenleri söylüyorlar ve okulları bir görev olarak görüyorlar.





eÖnde gelen eğitim uzmanlarının bakış açısına göre yapay zekanın (AI) okullarda ChatGPT gibi programlarla kullanılması büyük bir potansiyel taşıyor. Ancak Eğitim ve Kültür İşleri Bakanları Konferansı Daimi Bilimsel Komisyonu (SWK/Bonn) bir makalesinde, bu araçların öğrenmeyi teşvik etmek amacıyla sorumlu bir şekilde kullanılması için birçok önkoşul ve koşulun bulunduğunu vurguladı. Komite, bu tür yapay zeka araçlarının “açık hata kültürüyle” sistematik olarak test edilmesi için kısa vadeli bir geçiş aşaması önerdi. SWK ayrıca risklere ve engellere de dikkat çekti.

Temel cümle şudur: “Yapay zeka öğretme-öğrenme sürecini destekleyebilir ve desteklemelidir; nihai karar veya değerlendirme ve son ürünün sorumluluğu insanlara ait olmalıdır.” Öğretmenler bunun için nitelikli olmalı ve ileri eğitim fırsatları hızla genişletilmelidir.

Araçlar kimler için faydalıdır?


Komisyona göre, ChatGPT gibi metin oluşturan yapay zeka araçlarından ilkokulda tamamen kaçınılmalı, ortaokulun ilk yıllarında ise büyük ölçüde kaçınılmalıdır. Burada odak noktası çocukların okuma ve yazma becerilerinin edinilmesi olmalıdır. Sekizinci sınıftan itibaren yazma desteği olarak düzenli kullanım sağlanmalı, ancak bu yardımlar olmadan metinler oluşturulmaya devam edilmelidir. Yapay zeka kullanımı yakından izlenmelidir.

SWK'ya göre yapay zeka programları, “öğrencilerin yüksek teknik, yazma, okuma ve dijital becerilere sahip olması durumunda” destek sağlayabilir. Bu nedenle üniversitelerde olduğu gibi daha büyük öğrenciler tarafından da kullanılmalıdır. Bu teknolojinin “verimli kullanımı” ile ilgilidir. Okulun ilk yıllarında okuma ve yazma becerilerinin gelişimi, ChatGPT ve Co. gibi Büyük Dil Modelleri (LLM) olarak adlandırılan modeller olmadan gerçekleşmelidir.


ayrıca oku


Yatak odasında tableti olan küçük çocuk






Komisyona göre mevcut tahminler, Almanya'daki öğrencilerin en az yüzde 20'sinin ChatGPT'yi metin üretimi ve çeviri için bir bilgi kaynağı olarak kullandığını varsayıyor. Eğitim uzmanları ayrıca öğretmenler için çoğu zaman hafife alınan pek çok fırsat görüyor: örneğin ders planlama, farklı zorluk seviyelerinde bilgi testleri oluşturma ve hatta öğrencilerin yeteneklerine göre farklılaştırılmış öğretim materyalleri geliştirme. Ancak yapay zeka bir öğretmenin didaktik uzmanlığının yerini alamaz.

Riskler nelerdir ve ne yapılmalı?


Sohbet robotları ses girişine tepki verir ve uydurma gerçekler ve hatalar içeren ancak yine de kulağa makul gelen metinler oluşturur. Komitenin yazdığı gibi, öğrencilerin içeriği kalite, doğruluk ve güvenilirlik açısından değerlendirebilmeleri ve kendi dil girdileri yoluyla süreci kontrol altına alabilmeleri gerekiyor. Eleştirel, analitik düşünme ve teknik bilgi gereklidir.

Ancak bu becerilerin özellikle zayıf öğrenenler için olduğu varsayılamaz.

Yapay zeka araçlarının öğrenciler tarafından ustalıkla kullanılması yeni bir öğrenme hedefi olarak uygulanmalı ve test edilmelidir. Öğretmenlerin buna göre nitelikli olması gerekir. “Araçların dinamik gelişimi öğretmenlere özel talepler yüklüyor.” Öneriye göre, yapay zekayı kullanma sorumluluğu (örneğin görev oluşturma veya performans değerlendirmesi) öğretmenlere ait olmalıdır.


ayrıca oku








Şu anda sınav formatları konusunda belirsizlikler var. Denetimlerde Komisyon, yardımsız bölümler ile yapay zeka araçlarının kullanılabileceği bölümler arasında ayrım yapılmasını tavsiye ediyor. Bu tür araçlar kullanılırsa, “sadece nihai metin değil, aynı zamanda öğrencilerin metnin yaratılışına yansıtılan katılımı ve sonuç da değerlendirme konusu olmalıdır.” ChatGPT and Co. ile vasıflı “işbirliği”nin gelecekte önemli bir yetkinliği temsil edeceği varsayılabilir.

Eğitim politikası yapılacaklar listesi


SWK belgesi aynı zamanda okullarda yasal kullanımını sorgulayan “teknolojik, etik ve yasal sorunlara” da işaret ediyor. Ticari araçların kullanımı piyasanın ekonomik çıkarlarına tabidir; bunlar okullar için yapılmamıştır. Eğitim politikası, yapay zeka araçlarını uygun öğrenme platformlarına entegre etme görevine sahiptir. Leibniz Bilgi Medyası Enstitüsü müdürü Ulrike Cress, “Şu anda özellikle büyük bir zorluk, eğitim bağlamlarında ve özel konularda kullanılacak araçların tasarlanmasıdır” dedi.

Komiteye göre, tüm öğrenci ve öğretmenlere bu araçlara ücretsiz veya düşük maliyetli erişim hakkı tanınmalıdır. Eğitim ve Kültür İşleri Bakanları Konferansı (KMK) Başkanı Saarland Eğitim Bakanı Christine Streichert-Cllivot (SPD), yaptığı açıklamada şunları vurguladı: “Teknolojik ilerleme daha fazla toplumsal eşitsizliğe yol açmamalı, fırsatlar herkes için erişilebilir olmalıdır” “


ayrıca oku








Dijital dernek Bitkom şu uyarıda bulundu: “Eğitim ve Kültür İşleri Bakanları Konferansı'nın artık yapay zekanın öğretimde olabildiğince hızlı bir şekilde uygulanmasına yönelik ortak bir konsept sunması gerekiyor – dijital öğretme ve öğrenme içeriği için lisansların alınmasına yönelik bir finansman modeli de dahil. ” Kuzey Ren-Vestfalya Eğitim Bakanlığı bir KMK'dan sorumludur. NRW'ye göre, açılış toplantısını 2023'ün sonunda yapan ve şu anda öneriler geliştiren “Okullarda yapay zeka” çalışma grubu devralındı. Eğitim Bakanlığı.

Federal Eğitim Bakanı Bettina Stark-Watzinger (FDP) Çarşamba günü şunu vurguladı: “Yapay zekayı sorumlu bir şekilde ve özellikle eğitimde kullanırsak, çocukları ve gençleri daha bireysel olarak destekleyebilir ve öğretmenlerin ve eğitim personelinin yükünü hafifletebiliriz.”